Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024

Ο ΒΑΡΥΣ ΚΑΙ Ο ΠΙΚΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ

ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΜΑΣ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

 

  1. Οἱ Εὐαγγελιστές ἀναφέρουν, ὅτι μετά τήν ἔκδοσι τῆς ἀποφάσεως μέ τήν ὁποία κατεδικάσθη ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστός στή θανατική ποινή τῆς σταυρώσεως οἱ στρατιῶτες πού ἐκτελοῦσαν τήν ἀπόφασι αὐτή

ξερχμενοι δ ερον νθρωπον Κυρηναον νματι Σμωνα· τοτον γγρευσαν να ρ τν σταυρν ατο ” (Ματθαίου κζ΄ 32)

 

Κα γγαρεουσι παργοντ τινα Σμωνα Κυρηναον, ρχμενον π' γρο, τν πατρα λεξνδρου κα Ροφου, να ρ τν σταυρν ατο ” (Μάρκου ιε΄ 21)

 

Κα ς πγαγον ατν, πιλαβμενοι Σμωνς τινος Κυρηναου, ρχομνου π' γρο, πθηκαν ατ τν σταυρν φρειν πσω το ησο ” (Λουκᾶ κγ΄ 26)

                                                                          *****

  1. Φαίνεται λοιπόν, ὅτι ὁ Κύριός μας ἀδυνατοῦσε νά σηκώσει τόν σταυρό Του. Αὐτό ὀφειλόταν ἀσφαλῶς τόσο στήν ἐξάντλησι πού εἶχε ὑποστεῖ ἀπό τά πολλά βασανιστήρια καί τήν ὁλονύκτια ταλαιπωρία τῆς ἀνακρίσεώς Του, ὅσο καί στό βάρος του. Σημειώνεται ὅτι ὁ Κύριος μας διήνυσε τήν ἀπόστασι πού διανύεται σήμερα σέ 15΄ ἀπό τό Πραιτώριο ὡς τόν Γολγοθᾶ σέ τρεῖς ὥρες.

Ὁ σταυρός τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἦταν βαρύς ἐπειδή ἦταν:

α) Σταυρός ὀδύνης.

Κατά τήν ἀποστολική μαρτυρία “Ατς τς σθενεας μν λαβε κα τς νσους βστασεν ” (Mατθαίου η΄ 17). Στό σταυρό Του εἶχαν   φορτωθεῖ ὅλες οἱ ἀσθένειές μας, ἡ κάθε εἶδους κακοπάθεια καί ταλαιπωρία μας, οἱ διωγμοί, οἱ ἐξορίες, ἡ προσφυγιά, ἡ παντοειδής ἐκμετάλλευσι, ὅλα τά πάθη τῶν ἀνθρώπων.

Γι’ αὐτό ὁ ἀπόστολος Παῦλος μᾶς προτρέπει νά ἀκολουθοῦμε τό παράδειγμα τοῦ Κυρίου μας :

φελομεν δ μες ο δυνατο τ σθενματα τν δυντων βαστζειν, κα μ αυτος ρσκειν” (Πρός Ρωμαίους ιε΄ 1)

Προσλαμβνεσθε λλλους, καθς κα Χριστς προσελβετο μς ες δξαν Θεο ” (Πρός Ρωμαίους ιε΄ 7).

Ὅταν προσλαμβάνουμε, δεχόμαστε τά προβλήματα τῶν ἄλλων σάν νά εἶναι ἰδικά μας προβλήματα τότε δοξάζουμε τόν Θεό.

                                                            *****

β) Σταυρός ἀδικίας

Ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστός ἦταν δίκαιος δέν παρέβη τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ, πού τίς ἐτήρησε μέ ἀκρίβεια καί ζῆλο. Τιμωρήθηκε μέ θάνατο ἄδικα           “ ἀδίκῳ δίκῃ τοῦ Δικαίου κατακριθέντος ” κατά τήν ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας μας (Δοξαστικό τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν τῆς ἑορτῆς τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου Σταυροῦ). Ὅτι ὁ Κύριος ἐνῷ δέν ἔπραξε τι παράνομον γιά νά τιμωρηθῇ ἦταν ἀθῶος καί δίκαιος καί παρά ταῦτα τιμωρήθηκε ἄδικα  μαρτυροῦν :  

  1. i) Οἱ Ἀπόστολοι

Ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης, ὡς υἱός τῆς βροντῆς, ἐκήρυξε μεγαλόφωνα στό εὐαγγέλιό του, ὅτι ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστός ἦτο “πλρης χριτος κα ληθεας” (Ἰωάννου α΄ 14).

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ἐξυμνεῖ τό ἠθικό μεγαλεῖο τοῦ Μεγάλου Ἀρχιερέως Ἰησοῦ Χριστοῦ, πού θυσίασε τήν ζωή Του γιά μᾶς “Τοιοτος γρ μν πρεπεν ρχιερες, σιος, κακος, μαντος, κεχωρισμνος π τν μαρτωλν κα ψηλτερος τν ορανν γενμενος ” (Πρός Ἑβραίους ζ΄ 26)

Ὁ ἀπόστολος Πέτρος ἐπίσης βεβαιώνει, ὅτι ὁ Κύριος μας Ἰησοῦς Χριστός “ μαρταν οκ ποησεν ” (Α΄ Πέτρου β΄ 22).

  1. ii) Ἡ συζύγος τοῦ Πιλάτου ἡ ὁποία διεμήνυσε στόν Πιλᾶτο πού δίκαζε τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό :

Μηδν σο κα τ δικαίῳ κεν· πολλ γρ παθον σμερον κατ' ναρ δι' ατν  ” (Mατθαίου κζ΄ 19)

iii) Ὁ εὐγνώμων ληστής πού ἐπετίμησε τόν βλάσφημο ληστή, πού εἰρωνευόταν τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό λέγοντάς του :   

Οδ φοβ σ τν Θεν, τι ν τ ατ κρματι ε; κα μες μν δικαως· ξια γρ ν πρξαμεν πολαμβνομεν· οτος δ οδν τοπον πραξε ” (Λουκᾶ κγ΄ 40-41).

                                                            *****

γ) Γεμᾶτος φθόνο

Ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης ἀναφέρει, ὅτι ὁ Πιλᾶτος ἐπειδή “δει γρ τι δι φθνον παρδωκαν ατν ” (Ματθαίου κζ΄ 18) προσπάθησε νά ἀθωώσει τόν Κύριό μας Ἰησοῦ Χριστό, ἀλλά ματαίως .

Βεβαιώνει καί ὁ εὐαγγελιστής Μᾶρκος, ὅτι ὁ Πιλᾶτος “γνωσκε γρ τι δι φθνον παραδεδκεισαν ατν ο ρχιερες ” (Μάρκου ιε΄ 10).

Οἱ Ἰουδαῖοι κινούμενοι ἀπό τυφλή ἐμπάθεια καί ἀσίγαστο μῖσος κατά τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἀκύρωσαν τήν προσπάθεια τοῦ Πιλάτου καί ἀνέλαβαν τήν εὐθύνη τῆς ἄδικης καταδίκης μέ μεγάλη προθυμία καταδικασμένοι αὐτοκατάκριτοι.

Ὁ φθόνος οὐκ οἶδε προτιμᾶν τό συμφέρον ” συμπεραίνει ἡ ὑμνολογία τῆς Ἐκκλησίας.  

                                                            *****

δ) Βρώμικος ἀπό τίς ἁμαρτίες μας

Στήν ἐποχή πού ἔζησε ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός ἐπικρατοῦσε ἡ ἀντίληψι τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης γιά ὅσους καταδικάζοταν σέ θάνατο μέ σταύρωσι καί διατυπώνοταν ὡς ἑξῆς :

Ἐάν δέ γένηται ἔν τινι ἁμαρτία κρίμα θανάτου καί ἀποθάνῃ καί κρεμάσητε αὐτόν ἐπί ξύλου, οὐ κοιμηθήσεται τό σῶμα αὐτοῦ ἐπί τοῦ ξύλου, ἀλλά ταφῇ θάψετε  αὐτό ἐν τῇ ἡμέρᾳ ἐκέινῃ, ὅτι κεκατηραμένος ὑπό Θεοῦ πᾶς κρεμάμενος ἐπί ξύλου καί οὐ μή μιανεῖτε τήν γῆν, ἥν Κύριος ὁ Θεός σου δίδωσί σοι ἐν κλήρῳ ” (Δευτερονομίου κα΄ 22-23).

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος ὑψηγορεῖ, ὅτι ὁ Θεός Πατέρας “ τν γρ μ γνντα μαρταν πρ μν μαρταν ποησεν, να μες γενμεθα δικαιοσνη Θεο ν ατ ” (Πρός Κορινθίους Β΄  ε΄ 21)

Ὁ ἴδιος ἀπόστολος ἐξηγεῖ τό μεγαλεῖον τῆς ἁγάπης τοῦ Θεοῦ πού ἔπεμψε τόν υἱό Του τόν Μονογενῆ καί Ἀγαπητό νά κατακριθεῖ ὡς ἁμαρτωλός ἐνῷ δέν ἦτο ἁμαρτωλός, καί νά τιμωρηθεῖ γιά μᾶς.

Τ γρ δνατον το νμου, ν σθνει δι τς σαρκς, Θες τν αυτο υἱὸν πμψας ν μοιματι σαρκς μαρτας κα περ μαρτας, κατκρινε τν μαρταν ν τ σαρκ ” (Πρός Ρωμαίους η΄ 3)

Ἐπικατάρατος πᾶς ὁ κρεμασμένος ἐπί ξύλου” (Πρός Γαλάτας γ΄ 13).

Ὁ προφήτης Ἡσαΐας ἀναφέρει, ὅτι τό μαρτύριο καί ὁ θάνατος τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ ἦταν συνέπεια τῶν ἁμαρτιῶν μας.  

Οὗτος τάς ἁμαρτίας ἡμῶν φέρει καί περί ἡμῶν ὀδυνᾶται ” (Ἡσαΐου ν΄ 4)

Αὐτός δέ ἐτραυματίσθη διά τάς ἁμαρτίας ἡμῶν καί μεμαλάκισται διά τάς ἀνομίας ἡμῶν· παιδεία εἰρήνης ἡμῶν ἐπ’ αὐτόν. τῷ μώλωπι αὐτοῦ ἡμεῖς ἰάθημεν ” (Ἡσαΐου ν΄ 5)

Πάντες ὡς πρόβατα ἐπλανήθημεν, ἄνθρωπος τῇ ὁδῷ αὐτοῦ ἐπλανήθη καί Κύριος παρέδωκεν αὐτόν ταῖς ἁμαρτίαις ἡμῶν” (Ἡσαΐου ν΄ 6)

Ἐν τῇ ταπεινώσει ἡ κρίσις αὐτοῦ ἤρθη· τήν δέ γενεάν αὐτοῦ τίς διηγήσεται ; ὅτι αἴρεται ἀπό τῆς γῆς ἡ ζωή αὐτοῦ, ἀπό τῶν ἀνομιῶν τοῦ λαοῦ μου ἤχθη εἰς θάνατον”  (Ἡσαΐου ν΄ 8)

Διά τοῦτο αὐτός κληρονομήσει πολλούς καί τῶν ἰσχυρῶν μεριεῖ σκῦλα, ἀνθ’ ὧν παρεδόθη εἰς θάνατον ἡ ψυχή αὐτοῦ, καί ἐν τοῖς ἀνομίοις ἐλογίσθη· καί αὐτός ἁμαρτίας πολλῶν ἀνήνεγκε καί διά τάς ἁμαρτίας αὐτῶν παρεδόθη ” (Ἡσαΐου ν΄ 12).

Ὁ Κύριός μας δέχθηκε νά ὑποστεῖ τόν ἐξευτελισμό Του καί τό μαρτύριο τῆς θυσίας Του στό σταυρό ἀπό ἀγάπη γιά μᾶς.

Αὐτά κηρύττει ἡ Γραφή :

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος “Συνστησι δ τν αυτο γπην ες μς Θες, τι τι μαρτωλν ντων μν Χριστς πρ μν πθανε ” (Πρός Ρωμαίους ε΄ 8).

Ὁ ἀπόστολος Παῦλος προφήτευσε τούς πιστούς νά ἀγωνίζονται χωρίς νά ντρέπονται, ὅπως ἀγωνίσθηκε ὁ Κύριος κατά τῆς ἁμαρτίας πού γεννᾶ τήν φθορά, τόν θάνατο, τήν αἰώνια ντροπή ἔχοντας ὡς πρότυπο τους τόν Κύριό μας Ἰησοῦν Χριστόν :

φορντες ες τν τς πστεως ρχηγν κα τελειωτν ησον, ς ντ τς προκειμνης ατ χαρς πμεινε σταυρν, ασχνης καταφρονσας, ν δεξι τε το θρνου το Θεο κεκθικεν ” (Πρός Ἑβραίους ιβ΄ 2)

Ὁ θεηγόρος ἀπόστολος Παῦλος διδάσκει, ὅτι ὁ Κύριος Ἰησοῦς Χριστός δέν ντράπηκε νά σηκώσει τό σταυρό  “ασχνης καταφρονσας ” (Πρός Ἑβραίους ιβ΄ 2).

Μέ τήν θυσία Του ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός μᾶς ἀπάλλαξε ἀπό τίς συνέπειες τῶν παραβάσεων τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ ἀφοῦ τιμωρήθηκε ὁ Ἴδιος ὡς παραβάτης τους ἐνῷ δέν ἦταν. 

Χριστς μς ξηγρασεν κ τς κατρας το νμου γενμενος πρ μν κατρα· γγραπται γρ· πικατρατος πς κρεμμενος π ξλου ” (Πρός Γαλάτας γ΄ 13)

Μόνο ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ εἶχε αὐτή τήν δύναμι νά καταφρονήσει τήν ντροπή ἑνός ἐξευτελιστικοῦ θανάτου γιά νά μᾶς ἀπολλάξει ἀπό τήν αἰώνια ντροπή μας γιά τίς ἁμαρτίες μας.

                                                            *****

ε) Τόν ἐβάστασε μόνος

Τά βράδυ τοῦ ἀποχαιρετισμοῦ ὁ Κύριός μας προεφήτευσε λέγοντας στούς μαθητές Του, ὅτι σέ λίγο “μ μνον φτε· κα οκ εμ μνος, τι πατρ μετ' μο στι ” (Ἰωάννου ιστ΄ 32).

Ἤδη στόν προφήτη Ἡσαΐα ἀναγγέλεται, ὅτι μόνος Του ὁ Σωτῆρας μας ἀγωνίσθηκε γιά τήν σωτηρία μας :  

Ἐκ τῶν ἐθνῶν οὐκ ἐστιν ἀνήρ μετ’ ἐμοῦ ” (Ἡσαΐου ξγ΄ 3)

Ἐρρύσατο αὐτούς ὁ βραχίων μου ” (Ἡσαΐου ξγ΄ 5).

Ἔτσι παρηγορεῖ ὅλους μας ὅταν μόνοι μας σηκώνουμε τούς πολλούς σταυρούς τῶν δοκιμασιῶν τῆς ζωῆς μας.

Ὅπως ὅμως Ἐκεῖνος ἔτσι καί ἐμεῖς δέν εἴμαστε μόνοι στίς δοκιμασίες τῆς ζωῆς μας.

Ἄν ὅλοι μᾶς ἐγκαταλείψουν ὁ Θεός Πατέρας μας δέν θά μᾶς ἐγκαταλείψει κατά τήν ὑπόσχεσί Του στόν λαό Του :

ἀνδρίζου καί ἴσχυε, μή φοβοῦ μηδέ δειλιάσῃς μηδέ πτοηθῇς ἀπό προσώπου αὐτῶν, ὅτι Κύριος ὁ Θεός σου ὁ προπορευόμενος μεθ’ ὑμῶν ἐν ὑμῖν, οὔτε μή σε ἀνῇ, οὔτε μή σε ἐγκαταλίπῃ. Καί ἐκάλεσε Μωυσῆς Ἰησοῦν καί εἶπεν αὐτῷ ἔναντι παντός Ἰσραήλ. Ἀνδρίζου καί ἴσχυε, σύ γάρ εἰσελεύσῃ πρό προσώπου τοῦ λαοῦ τούτου εἰς τήν γῆν, ἥν ὥμοσε Κύριος τοῖς πατράσιν ὑμῶν δοῦναι αὐτοῖς, καί σύ κατακληρονομήσεις αὐτήν αὐτοῖς. Καί Κύριος ὁ συμπορευόμενος μετά σοῦ οὐκ ἀνήσει σε, οὐδέ μή σε ἐγκαταλίπῃ. Μή φοβοῦ μηδέ δειλιά  ” (Δευτερονομίου λα΄ 6-8).

Ο μ σε ν οδ' ο μ σε γκαταλπω ” (Ἑβραίους ιγ΄ 5).

 Γι’ αὐτό ὁ προφητάνακτας Δαυΐδ διαπιστώνει :

Νεώτερος ἐγενόμην καί γάρ ἐγήρασα καί οὐκ εἶδον δίκαιον ἐγκαταλελειμμένον οὐδέ τό σπέρμα αὐτοῦ ζητοῦν ἄρτους ” (Ψαλμός λστ΄ (λζ) 36,25)

                                                *****

Ἐμεῖς οἱ πιστοί πρέπει νά σταυρώσουμε τούς ἀδελφούς μας μέ ἐνέργειες μας ἤ λόγους πού γίνονται σταυρός ὀδύνης, φθόνου, λάσπης, ἀδικίας, μοναξιᾶς.

20181205 165004

Ιερά Μητρόπολη

Καισαριανής Βύρωνος & Υμηττού

Φορμίωνος 83

16121, Καισαριανή

Τηλ. : 210 7224123 - 210 7237133

Fax : 210 7223584

email :info@imkby.gr

ΤΟΠΟΘΕΣΙΑ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ

images